Alle cijfers over het gebruik van social media in Nederland eind 2014

Facebook

Facebook is met 1,35 miljard maandelijkse actieve gebruikers met afstand het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Van die 1,35 miljard zijn er 864 miljoen dagelijks actief. Waar Facebook al overal in West-Europa de koning van de sociale netwerken was, heeft het in de eerste helft van 2014 haar dominantie in Oost-Europa uitgebreid.

In Letland stootte het Draugiem van de troon en in Moldavië passeerde het Odnoklassniki als meest gebruikte sociale netwerk. Daarmee is Facebook nu in 130 van de 137 door Vincenzo Cosenza onderzochte landen het meest gebruikte sociale netwerk. In onderstaande grafiek is te zien dat Rusland en China de grote gaten zijn in de wereldkaart van Facebook.

De groei van het aantal Facebookgebruikers komt vooral uit Azië (+75 miljoen ten opzichte van vorig jaar) en uit Zuid-Amerika, Afrika en Oceanië (+61 miljoen ten opzichte van vorig jaar).

Het mobiel gebruik van Facebook is zeer hoog. Een indrukwekkend aantal van 1,124 miljard mensen maakt mobiel gebruik van Facebook. Dat is maarliefst 83 procent van de maandelijks actieve gebruikers. Sterker nog, er zijn 456 miljoen maandelijks actieve gebruikers alléén op mobiel actief.

Amerikaanse Facebookgebruikers spenderen gemiddeld 40 minuten per dag op het platform. Op een gemiddelde dag delen Facebookgebruikers samen meer dan 6 miljard likes uit, uploaden 350 miljoen foto’s en versturen 10 miljard Facebookberichten. Medio 2014 is bekend geworden dat er meer dan 30 miljoen Facebookpagina’s en 1,5 miljoen adverteerders zijn.

April dit jaar besloot Facebook de Messenger-dienst los te weken van de Facebook-app. Op dat moment had de Messenger-dienst 200 miljoen gebruikers. Sindsdien is het aantal maandelijkse actieve gebruikers opgelopen tot 500 miljoen. In Nederland is het aantal gebruikers van Facebook Messenger gestegen van 1,72 miljoen smartphone-bezitters (september 2013) naar 3,73 miljoen (september 2014).

In Nederland zijn er 9,2 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. De laatste maanden lijkt het aantal Nederlandse bezoekers aan Facebook wat af te nemen. In oktober bezochten 9,1 miljoen Nederlanders de website van Facebook, aldus cijfers van comScore. De cijfers van comScore betreffen alleen desktopbezoek. Dat is 6,1 procent minder dan een jaar terug, toen nog 9,7 miljoen Nederlanders Facebook bezochten.

Twitter

Twitter heeft wereldwijd 284 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Van hen is 80 procent ook mobiel actief. Twittergebruikers versturen samen 500 miljoen tweets per dag. Twittergebruikers hebben het derde kwartaal van 2014 181 miljard keer hun timeline opgevraagd, dat is 14 procent meer dan vorig jaar. Dat Twitter steeds beter in staat is het sociale netwerk te moneytizen, blijkt uit het feit dat de advertentie-inkomsten per 1.000 ‘timeline views’ met 83 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Nu verdient het sociale netwerk 1,77 dollar per 1.000 timeline views.

In het socialmediacijfersoverzicht van maart 2014 schreef ik al over de uitdaging van Twitter: een grote groep inactieve gebruikers. Het aantal maandelijks actieve gebruikers groeit nog altijd, maar wel minder snel dan de verwachting was. Dat maakt investeerders onrustig. Om daar tegengeluid aan te geven, kwam Dick Costolo in november met alternatieve bereikcijfers naar buiten: 500 miljoen mensen bezoeken de website van Twitter zonder in te loggen. Met andere woorden: deze worden niet meegeteld als ‘maandelijks actieve gebruikers’.

Dat zou dus betekenen dat 76 procent van de Twitterbezoekers niet inlogt. Dat zou ook betekenen dat content op Twitter veel meer gezien wordt dan gedacht. Daar komt nog eens bovenop dat tweets ook buiten Twitter bereik hebben. Een extreem voorbeeld is de tweet van Ellen DeGeneres tijdens de oscaruitreikingen. Volgens Twitter is deze tweet meer dan 4,2 miljard keer gezien!

Twitter’s 500 Million Lurkers: A Mixed Blessing? image B2RVKWNIQAElunS.png

Het mobiel gebruik van Twitter is erg hoog: 184 miljoen mensen maken maandelijks mobiel gebruik van Twitter. Dat komt neer op driekwart (76 procent) van de twitteraars. 60 procent van de 500 miljoen tweets die er dagelijks verstuurd worden, komen van mobiele apparaten. In totaal zijn er inmiddels al 300 miljard tweets verstuurd.

Onlangs hebben Rand Fishkin, Neal Schaffer, en Eric Enge een analyze gemaakt van 4 miljoen tweets. Doel van het onderzoek was om te achterhalen wat nu werkt in termen van engagement. Zo blijken tweets met afbeeldingen gemiddeld twee keer zo vaak geretweet te worden dan tweets zonder afbeelding. Bij tweeps met weinig ‘social authority‘ is deze multiplier nog veel hoger.

Het onderzoek toont eveneens aan dat retweeten en favoriten veel wordt gedaan: 36 procent van alle onderzochte tweets krijgt minstens 1 RT (retweet), en 43 procent van alle tweets krijgt minstens 1 favorite. Dat is wat betreft @replies wel anders. Slechts 0,7 procent kan op eenreply rekenen.

Hoewel het effect een stuk kleiner is dan tweet met afbeeldingen, kunnen tweets met link op meer retweets (43 procent) rekenen dan tweets zonder link (33 procent). Eén van de meest interessante bevindingen is de volgende: waar het positieve effect van tweets met afbeeldingen het sterkst bij twitteraars met een lage sociale authoriteit, is het bij tweets met links juist andersom. Het positieve effect van tweets met links is het sterkst onder twitteraars met een hoge sociale authoriteit.

Het is een dooddoener dat het gaat om de inhoud, maar onderstaande grafiek maakt dat nog maar eens duidelijk. Het tijdstip waarop getweet wordt, heeft slechts in een zeer kleine mate invloed op de interactie:

Enorme daling bezoek

In Nederland zijn er 5 miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten. De website van Twitter wordt maandelijks door 2,6 miljoen Nederlandersbezocht. Dat is toch wel een enorme daling van 31 procent ten opzichte van vorig jaar.

LinkedIn

Het bezoek aan LinkedIn heeft zich dit jaar gestabiliseerd. In bovenstaande grafiek is te zien dat, nadat het bezoek in 2013 nog groeide, dit jaar een vergelijkbaar aantal Nederlanders de website van LinkedIn bezocht. In mei dit jaar werd de grens van 5 miljoen Nederlandse accounts doorbroken. Inmiddels staat de teller op 5.146.000. Wereldwijd staat de teller op332 miljoen leden. Er zijn 4 miljoen bedrijfspagina’s.

Wereldwijd wordt het platform maandelijks door 142 miljoen mensen bezocht. Van de 332 miljoen leden bezocht – in het derde kwartaal van 2014 – 27 procent, oftewel 90 miljoen leden, maandelijks de website van LinkedIn, aldus cijfers van comScore. Die leden zijn samen goed voor 9,3 miljard pageviews. Dat zijn er dus ruim 100 per bezoekend lid.

Nederland toont het meeste ‘talent voor aanpassing’

Uit onderzoek van LinkedIn en PwC onder ruim 180 miljoen LinkedIn-profielen in elf landen blijkt dat Nederlandse werkenden flexibeler zijn dan Amerikanen, Duitsers, Fransen of Engelsen. Nederlanders hebben samen met Australiërs de meeste functies (gemiddeld 4,5) op hun online CV en de meeste werkgevers (gemiddeld 2,5) gehad. Ze switchen het meest van sector en maken het vaakst binnen het bedrijf promotie – op Singaporezen na dan.

Hoe gebruiken Nederlanders LinkedIn?

Van de mensen in loondienst gebruikt 54 procent procent LinkedIn om te netwerken. Ook het up to date van de eigen kennis (36 procent) en personal branding (29 procent) worden vaak genoemd. 27 procent gebruikt wekelijks de status update om op het netvlies te blijven van zijn/haar netwerk. Vorig jaar was dat nog 40 procent. De uitrol van de bloggen op LinkedIn verloopt gestaag. 50 procent geeft echter aan in deze functie geen meerwaarde te zien, het overgrote deel van deze groep geeft daarbij aan ‘nooit artikelen te schrijven op internet’.

De vervanger van LinkedIn Today, Pulse, is nogal tijd onbekend bij 37 procent van de respondenten en nog eens 30 procent ziet er geen meerwaarde in. 12 procent van de Nederlanders geeft aan geen bedrijven op LinkedIn te volgen, terwijl 13 procent dit juist als een uitstekende mogelijkheid ziet om in contact te komen met een bedrijf. De overgrote meerderheid (75 procent) geeft aan wel bedrijven te volgen maar geen verdere actie te ondernemen. Dit blijkt allemaal uit de ‘LinkedIn-enquête 2014‘ van Marketingfacts-bloggerRichard van der Blom.

Google+

Bij Google+ staat de wind er flink anders bij dan ten tijde van m’n laatste overzicht. Nadat er tijdens Google’s I/O-event dit voorjaar opvallend genoeg niet gerept werd over het eigen sociale netwerk, werd in april – ter verbazing van de techwereld – het vertrek van Vic Gundrota, het publieke gezicht en dé evangelist van Google+, bekend. Officieel heeft Google nog altijd niet verklaard wat de toekomst van het sociale netwerk is. De laatste officiële berichtgeving van het ledental dateert van oktober 2013, en staat op 540 miljoen.

In juni stopte Google met het tonen van de Google+ auteursvermeldingen op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine. Het bedrijf gaf toe dat deze ‘rich snippet‘ niet zo waardevol voor gebruikers bleek als ze hadden gedacht. Daarnaast gaf het aan het design van de zoekresultatenpagina op desktop, tablet en mobiel gelijk te willen trekken. Ook werd de Google+-vermelding van bedrijfspagina’s uit de knowledge graph verwijderd.

Daarop volgde nog meer tekenen van afbouwen. In september dit jaar stopte Google met het verplicht registeren voor Google+ voor nieuwe Gmail-gebruikers. Bovendien werd het Hangouts losgeweekt van Google+. Daarnaast gaan er geruchten dat Google de succesvolle fotodienst uit Google+ los van Google+ beschikbaar wil maken.

Desondanks blijkt uit cijfers van comScore dat Google+ in oktober door 2,3 miljoen Nederlanders is bezocht.

Instagram

Instagram heeft maandelijks 300 miljoen actieve gebruikers, “en is daarmee groter dan Twitter”, zo kopten diverse media eerder deze maand. Maar die vergelijking is niet helemaal eerlijk. Het grote verschil is dat Instagram een relatief gesloten dienst is, terwijl Twitter juist openbaar is. Vergelijken is zodoende slechts beperkt mogelijk. Zo is Twitter meer dan het aantal maandeljks actieve leden, zoals ik hierboven al schetste.

Er zijn helaas geen Nederlandse cijfers over het aantal maandelijks actieve gebruikers. Daarom moeten we het doen met de cijfers van het onderzoek van Newcom Research van januari dit jaar, waaruit blijkt dat er 1,4 miljoen Nederlanders zeggen Instagram te gebruiken, waarvan 536.000 dagelijks.

Dagelijks worden er 70 miljoen foto’s geplaatst en 2,5 miljard foto’s geliket. Van de content die gedeeld wordt, is 96 procent foto en slechts 4 procent video.

WhatsApp

WhatsApp is met 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers het grootste instantmessagingplatform ter wereld, zo werd in augustus bekend. Zetten we dat af tegen de stand van de teller in april, dan komen er maandelijks 25 miljoen nieuwe maandelijks actieve gebruikers bij, ofwel 833.000 per dag. In die blogpost van april schreef founder Jan Koum dat er 700 miljoen foto’s per dag worden gedeeld, en 100 miljoen video’s.

In Nederland is WhatsApp bij meer dan 8,73 miljoen Nederlanders geïnstalleerd op hun smartphone. Dat is een miljoen meer in vergelijking met een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.

Pinterest

Voor Pinterest geen update van het aantal actieve leden, die staat nog steeds op 70 miljoen (juli 2013). Alle leden hebben samen 30 miljard pins geplaatst sinds het ontstaan van de site. Dat aantal is het afgelopen half jaar met de helft toegenomen. Gebruikers hebben die pins ondergebracht in 750 miljoen boards. In Nederland wordt Pinterest maandelijks door 1,375 miljoen Nederlanders bezocht.

Na 4 jaar wordt Pinterest nog altijd veel meer gebruikt door vrouwen dan door mannen. Volgens een analyse van RJMetrics is de verhouding 80/20. Die verhouding is nog extremer als je kijkt naar de verhouding vrouw/man in het aantal geplaatste pins: 92/8. Voor Pinterest is dat prima. De kracht van Pinterest zit hem in het feit dat het een enorme traffic-driver is voor e-commerce op een manier die natuurlijk aanvoelt voor gebruikers. En vrouwen zijn verantwoordelijk voor een groot deel (85 procent) van de aankoopbeslissingen.

Wat ook opvalt bij Pinterest is de leden opvallend actief zijn en actief blijven. Zo pinnen vrouwen gemiddeld 158 pins per jaar. Waar helft van de mannen in het vierde jaar van hun lidmaatschap nog actief is, is dat bij vrouwen veel meer. 84 procent van de vrouwelijke pinners na 4 jaar nog altijd actief. Sterker nog: de activiteit neemt toe over tijd. Waar vrouwen in het eerste jaar gemiddeld 42 pins plaatsen loopt dit in het vierde jaar op tot 152.

Tumblr

Sinds de oprichting zijn er 98,6 miljard berichten in meer dan 213 miljoen verschillende blogsgepost.

SlideShare

Ook SlideShare heeft al erg lang geen update gedaan van de cijfers. We moeten het nog steeds doen met een cijfer van een jaar terug: 60 miljoen mensen bezoeken maandelijks de website van SlideShare, die samen 215 miljoen pageviews genereren. In een poging de activiteit van ‘normale’ leden te vergroten is SlideShare eerder dit jaar gestopt met betaalde abonnementen. De ‘pro-features‘, zoals analytics, worden gefaseerd uitgerold naar alle leden.

Foursquare

Eigenlijk moet er ‘en Swarm’ bij in de titel, want hét nieuws wat betreft Foursquare dit jaar was dat het zich opsplitste in Foursquare en Swarm. Een onduidelijke maar wel noodzakelijke stap voorwaards.  De app Swarm richt zich puur op het inchecken en het delen van je locatie met vrienden. Ook bevat deze app weer gamification elementen, zo kan je stickers/badges winnen door in te checken.

Foursquare is meer gericht op de locaties zelf. Met de app kan je waar ook ter wereld interessante locaties ontdekken. Op basis van je persoonlijke voorkeuren en op ervaringen van vrienden en andere Foursquaregebruikers, beveelt Foursquare relevante locaties aan, zoals restaurants, clubs of touristische locaties. Daarmee is de nieuwe Foursquare-app meer ingestoken op reizigers die ermee interessante plekken kunnen ontdekken, en gaat zodoende de concurrentiestrijd aan met TripAdvisor (maar ook Yelp).

Tot op heden is de nieuwe strategie nog niet bepaald succesvol te noemen. De ranking van de app in de Play Store en Apple App Store daalde flink. Volgens Foursquare zelf is de opsplitsing succesvol: eenderde van de gebruikers gebruikt Foursquare, eenderde gebruikt Swarm en de laatste eenderde gebruikt beide apps. Volgens Foursquare bestaat de community van gebruikers uit 55 miljoen mensen, die samen meer dan 6 miljard keer hebben ingecheckt. Meer dan 1,9 miljoen bedrijven hebben hun locatie geclaimt.

Path

Path, het mobile-only sociale netwerk met een focus op foto’s, splitst de dienst op en brengt een nieuwe messaging app uit genaamd Path Talk. De rest van de dienst blijft in de originele app. Daarmee volgt het Foursquare, dat in mei dit jaar zijn app opsplitste in Foursquare en Swarm. Een dergelijke strategie ,’unbundling‘, is een trend.

There was this global realization last year that breaking up the app into multiple apps is the way to go,” aldus Dave Morin, Path’s CEO en mede-oprichter. Naast Foursquare en Path hebben ook Google en Dropbox aan unbundling gedaan. Volgens Morin bedient Path gebruikers beter met 2 losse apps dan met 1 die probeert alles te doen.

Opvallend is dat Path de restrictie van 150 vrienden heeft laten vallen, een van de unieke eigenschappen van Path. De limiet van 150 vrienden was niet zomaar uit de lucht gegrepen, het is volgens de Britse antropoloog Robin Dunbar het maximum aantal vrienden dat iemand kan onderhouden.

Path heeft momenteel 5 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Path Talk wordt door 1 miljoen mensen dagelijks gebruikt.

Vine

Ook voor Vine geldt dat er al lang geen update van het ledenaantal is geweest. Die teller staat nog steeds op 40 miljoen mensen (augustus 2013). Maandelijks bekijken meer dan 100 miljoen mensen Vine-video’s, die samen goed zijn voor 1 miljard video-plays per dag.

SnapChat

SnapChat is flink populairder geworden het afgelopen jaar. In korte tijd groeide de sociale foto-app, waarbij verzonden berichten en foto’s niet bewaard blijven, naar 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Er worden dagelijks 700 miljoen foto’s verstuurd via SnapChat. Eerder dit jaar werd ook een Stories-functie toegevoegd die foto’s 24 uur lang zichtbaar maakt. Die Stories worden 500 miljoen keer per dag bekeken. Er zijn in Nederland 700.000 mensen die zeggen SnapChat te gebruiken, waarvan 274.000 dagelijks. Een groot deel daarvan bestaat uit jongeren, 400.000 van de 700.000.